DE VOLVO PENTA MB10 WINTERBEURT

De volvo Penta MB10 winterbeurt dient zorgvuldig te worden uitgevoerd. Want wanneer de motor een langere periode niet gebruikt wordt dan is het aan te bevelen om de motor goed te conserveren zodat er in het voorjaar niet allerlei problemen ontstaan

De motor tegen vorst beschermen. Bij direct gekoelde motoren is buiten water het koelmiddel van de motor. Als het gaat vriezen dan zal het water bevriezen en door dat het ijs uitzet kan de motor gaan scheuren. Het water kan worden afgetapt maar een lege koelruimte zal gaan roesten en dat is ook niet optimaal.

volvo penta mb10 winterbeurt
volvo penta mb10 winterbeurt

Antivries

Het koeling-systeem vullen met antivries is het beste want antivries is anti-corrosief. Gebruik bij voorkeur een biologisch afbreekbare Antivries
Onderstaande methode voor direct- en indirect-gekoelde motoren
Belangrijk voor de MB10A met oliekoeler aan de keerkoppeling: De koelvloeistof moet voor de KK opgezogen worden zodat de Keerkoppeling goed beschermd is.

Directe koeling

Een goede methode is; laat de motor op bedrijfstemperatuur komen -zeker weten dat de thermostaat geopend is- stop dan de motor en sluit de buitenboordkraan van de koelwater toevoer. Draai vervolgens het koelwaterfilter (wierpot) open en start de motor en giet antivriesmengsel ( bv antivries en water 1 op 1) of koelvloeistof in de wierpot. Meestal is ongeveer 5 liter voldoende. Kijk of koelvloeistof uit de uitlaat komt. Stop dan de Motor.
Door het aftapkraantje aan het motorblok te openen kan men controleren of dat de koelvloeistof in het motorblok terecht is gekomen.
Indien de boot reeds uit het water is dan is het lastig om de motor op bedrijfstemperatuur te krijgen. Laat in dat geval het motorblok leeglopen door het aftapkraantje te openen. Vervolgens start je de motor en laat je de koelvloeistof opzuigen. Wacht tot er koelvloeistof uit het kraantje komt draai deze dan dicht en laat de motor lopen totdat ook koelvloeistof uit de uitlaat komt. Dan is de koelvloeistof door het motorblok.

Indirecte Koeling

Bij indirecte koeling is het belangrijk om de waarde van de koelvloeistof te meten van het interne koelsysteem. Vervolgens is het niet belangrijk om de motor op bedrijfstemperatuur te laten komen. Volg de instructie van directe koeling om de antivries in het externe systeem te laten zuigen.
Dan hoef je niet te controleren of het in het motor blok is gekomen. (dat is immers gevuld met de interne koelvloeistof)

Olie verversen

Het is aan te bevelen om de olie voor de winter te verversen en het olie filter te vervangen. Dit kan gemakkelijk vlak voor het winterklaar maken worden uitgevoerd. Want dan komt de schone olie gedurende het warmdraaien voor het vullen met antivries door de gehele motor. Hiervoor hebben we een compleet motor service pakket beschikbaar

Conserveren

Omdat bij stilstand er altijd een uitlaatklep openstaat zal er roest vorming op de klepsteel en klepzetel ontstaan gedurende de winter. De uitlaat staat immers vol met vocht. Om roest vorming te voorkomen dienen de kleppen flink te worden ingevet. Draai daar voor de bougies er uit en breng olie aan op de kleppen. Laat vooral ook de olie om de kleppen lopen zodat de klepsteel ook beschermd wordt. Een goede methode is om met een oliesnip olie op de kleppen te spuiten en dan vervolgens de motor met de hand langzaam rond te draaien.
Tevens kan men flink olie op de zuigers zetten zodat cilinderwanden en zuigerveren beschermd zijn.

Brandstof systeem

Aangezien benzine tegenwoordig niet lang houdbaar is en ook door de toevoeging van bio-ethanol zeer agressief is, is het raadzaam om uw brandstof systeem te beschermen. Het toevoegen van additieven kan een oplossing zijn. Het is sowieso aan te bevelen om deze additieven het hele jaar te gebruiken maar voor de winter is het verstandig om het hele brandstof systeem te reinigen.
De brandstof opvoerpomp heeft aan de boven zijde een dekseltje wat met een centraal schroefje bevestigd is. Draai het schroefje los en neem het dekseltje weg. Hier onder zit een benzine zeef. De zeef en het inwendige zijn met bv remreiniger gemakkelijk schoon te maken en kunnen vervolgens met bv superspray worden geconserveerd.
Het zelfde geldt voor de carburateur. Demonteren uit elkaar nemen reinigen en conserveren.

Belangrijk voor de Volvo Penta MB10 winterbeurt

Het gebruik van antivries volgens de Britsch Standard kan schade aan impellers veroorzaken.

Het uitvoeren van onderhoud en met name het winteronderhoud is een precies karwei. De verantwoordelijkheid ligt ten aller tijden bij degene die de klus uitvoert. De bovenstaande richtlijnen en aanbevelingen zijn een goede leidraad voor het uitvoeren van het onderhoud maar er kunnen geen rechten aan worden ontleent. Daarom bevelen wij aan de werkzaamheden door de vakman te laten uitvoeren.

onderdelen en materialen kunt u vinden in de categorie service en onderhoud

Of bel voor een afspraak +31 513 622124

Winkelwagen
Scroll naar boven
Scan de code